Anasayfa » Adobe Flash CS 5 » GRAFİK ANİMASYON DERSİ ADOBE FLASH CS5ACTIONSCRIPT 3.0 TEMELLERİ EVENTS

GRAFİK ANİMASYON DERSİ ADOBE FLASH CS5ACTIONSCRIPT 3.0 TEMELLERİ EVENTS

GRAFİK ANİMASYON DERSİ ADOBE FLASH CS5

ACTIONSCRIPT 3.0 TEMELLERİ DERS NOTU EVENTS

3

OLAYLAR (EVENT)

ActionScript Olayları

ActionScript 3.0 ile artık sahnede gerçekleşen her şey, bir olay olarak kabul edilmiştir. Örneğin; farenin herhangi bir yere tıklaması, klavyeden bir şeyler yazılması, sahnenin çalışması, zaman çizgisi üzerinde bir frame’in çalışması gibi… Her şey artık olay olarak kabul edilmektedir. Olayların gerçekleşmesi yazılmış fonksiyonların tetiklenmesini sağlar.

EventListener

Olay, dinleyicilerini sahneye eklemek ve tetikleyeceği fonksiyonu tanımlamak şu şekilde yapılır: Öncelikle olay dinleyicisini nesneye eklemek gerekir.

Kare örnek ismine sahip bir nesneye olay dinleyicisi eklemek için:

Sahneye bir kare çiziniz ve kareyi film klibi haline dönüştürünüz.

 

“Örnek Adı” (instance name) bölümüne kare ismini verin.

 

Kare nesnesinin üzerine fareyle gelindiğinde fare fonksiyonu çalışması ve fare karenin üzerinde çıktısını vermesi isteniyor. Buna göre olay dinleyicisini ekleyiniz.


 

Yukarıda yaptığımız örnekteki olay dinleyicisini silmek için:

kare.removeEventListener(MouseEvent.MOUSE_OVER,fare); komutunu kullanınız. Bu komutu bir fonksiyon ya da bir karar yapısının içerisinde kullanabilirsiniz.

 

kare.addEventListener(MouseEvent.MOUSE_OVER,fare);

 

function fare (event:MouseEvent):void

{

trace(“fare karenin üzerinde “)

}

 

 

 

Fare Olayları

1. CLICK

Farenin bir nesneye sol tuş ile tıklanıp bırakılma olayıdır.

mouseEvent.CLICK şeklinde yazılır.

 

2. DOUBLE_CLICK

Farenin bir nesneye çift tıklama olayıdır.

mouseEvent.DOUBLE_CLICK şeklinde kullanılır

 

3. MOUSE_DOWN

Farenin sol tuşuna basma olayıdır. Click den farkı sadece basma ile çalmasıdır.

mouseEvent.MOUSE_DOWN şeklinde kullanılır.

 

4. MOUSE_UP

Farenin sol tuşunu bırakma olayıdır.

mouseEvent.MOUSE_UP şeklinde kullanılır.

 

5. MOUSE_OUT

Farenin bir nesne üzerinden ayrılma olayıdır.

mouseEvent.MOUSE_OUT şeklinde kullanılır.

 

6. MOUSE_MOVE

Farenin nesne üzerinde gezme olayıdır.

mouseEvent.MOUSE_MOVE şeklinde kullanılır.

 

7. MOUSE_OVER

Farenin nesne üzerine gelme olayıdır.

mouseEvent.MOUSE_OVER şeklinde kullanılır.

 

8. MOUSE_WHEEL

Farenin tekerleğinin döndürülme olayıdır.

mouseEvent.MOUSE_WHEEL şeklinde kullanılır.

 

9. ROLL_OVER

Farenin sol tuşunun basılı tutularak nesne üzerine gelme olayıdır.

mouseEvent.ROLL_OVER şeklinde kullanılır.

 

10. ROLL_OUT

Farenin sol tuşunun basılı tutularak nesne üzerinden ayrılma olayıdır.

mouseEvent.ROLL_OUT şeklinde kullanılır.

 

Klavye Olayları

KEY_DOWN

Klavyeden herhangi bir tuşa basma durumunda çalışır.


KEY_UP

Klavyeden basılmış bir tuşun bırakılması olayıdır.


 

Zamana Bağlı Çalışan ve Tekrar Eden Olaylar

ENTER_FRAME

Bu olay sahne çalışma hızına bağlı olarak (Frame Rate) sürekli fonksiyonları çalıştırır. Sahne çalıştırıldığı anda tetiklenmeye başlar ve sahne hızına göre sürekli olarak uygulama kapatılana kadar çalışır.


Kod Parçacıkları (CodeSnipet)

Kod parçacıkları paneli animasyon yazılımının beşinci versiyonunda gelmiş bir yeniliktir. Kod yazmak yerine panelden ilgili kodu seçip çift tıklamak yeterlidir. Panel; eylemler, zaman çizgisi kontrolleri, hazır animasyonlar, dışarıdan dosya yükle ve kaldır, ses ve video, olay yöneticileri şeklinde altı bölümden oluşmaktadır.

Paneli açmak için Pencere > Kod parçacıkları komutu ya da ActionScript editör penceresinin köşesinden seçilip açılabilir. Kodların sahneye düzgün eklenip çalışması için sahneye o kodun atanacağı bir nesne olmak zorundadır. Nesnenin örnek isminin (instanse name) tanımlanmış olması gereklidir yoksa panel kendisi o nesneye bir isim verecektir.

 



Animasyonu çalıştırıp kare üzerine tıklayınca output ekranında Mouse clicked diye bir mesaj verir.

Aşağıdaki olay kodlarının nasıl çalıştığını yazın ve birer örnek yapın.

Flag Counter